دوشنبه 21 بهمن سال 1398 مصادف با سال روز تولد استاد فرامرز پایور (نوازنده سنتور، آهنگساز و مدرس) – موزه موسیقی ایران

دوشنبه 21 بهمن سال 1398 مصادف با سال روز تولد استاد فرامرز پایور (نوازنده سنتور، آهنگساز و مدرس)

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

فرامرز پایور، (زاده ۲۱ بهمن ۱۳۱۱ تهران – درگذشته ۱۸ آذر ۱۳۸۸ تهران) موسیقی دان ایرانی، ردیف دان، آهنگ‌ساز، مدرس و نوازنده سنتور و محقق موسیقی ایرانی

فرامرز پایور در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شده و تحصیلات عمومی خود را در مدرسه دارالفنون و دبیرستان دارائی به پایان رسانده است. پدرش علی پایور هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه و دانشگاههای تهران بوده و جدش مصورالدوله نقاش چیره دست و وزیر پست و تلگراف، در زمان صدارت مستوفی الممالك بوده است و در عین حال با موسیقی آشنایی کامل داشته و ویلن و سنتور و سه تار را خوب می نواخته و در این زمینه از دوستان مرحوم رکن الدین خان مختاری بوده است. 
فرامرز پایور تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۲۸ شروع نموده و نزد استاد ابوالحسن صبا، استاد موسیقی ایرانی به فراگرفتن سنتور اشتغال ورزیده و پس از ده سال تحصیل مداوم يك دوره کامل از ردیف موسیقی ایرانی را که توسط استاد صبا برای سنتور تنظیم شده بود فرا گرفت و موفق به دریافت تقدیر نامه یی از طرف استاد شد. مهارت او در این ساز به جایی رسید که استاد صبا از او خواست که به اتفاق قطعاتی نواخته و روی نوار ضبط نمایند که اکنون نیز چند نمونه از آنها در آرشیو رادیو موجود می باشد. پایور فعالیت هنری خود را از سال 1333 در وزارت فرهنگ و هنر که در آن موقع اداره کل هنرهای زیبا نامیده می شد شروع نمود و از همان وقت تا به امروز برنامه هایی از موسیقی اصیل ایرانی تهیه نموده و در کنسرتها و همچنین در رادیو و تلویزیون اجرا می نمود.
اکنون نیز فعالیت او منحصرا در زمینه موسیقی ملی است زیرا پایور علاوه بر دوره هایی که نزد استاد صبا آموخت يك دوره از ردیف قدیم و همچنین کلیه تصانیف قدیم را که متعلق به شیدا، عارف، سماع حضور و ظهیرالدوله و سایر اساتید قدیمی بودند نزد آقای عبدالله دوامی استاد آواز فرا گرفت و به خط (نت) در آورد و آقای دوامی طی تقدیرنامه یی که برای او نوشته صحت و اصالت نوشته او را نیز تأیید نموده اند. علاوه بر آن پایور يك دوره ردیف آقا میرزا عبدالله را که به نام کتاب موسیقی ایران نامیده می شود نزد استاد صبا فرا گرفت و ضمنا كليه آثار رکن الدین مختاری و آثار درویش خان را جمع آوری و به خط «نت» در آورده است.
فرامرز پایور از سال ۱۳۳۷ تاکنون به تدریس سنتور در هنرستان عالی موسیقی ملی اشتغال دارد. در سال ۱۳۴۱ از طرف وزارت فرهنگ و هنر برای مدت سه سال به انگلستان اعزام شد در آنجا زبان انگلیسی خود را تکمیل نموده و موفق به دریافت دیپلم در رشته تخصصی زبان از دانشگاه کمبریج گردید. ضمنا در رشته موسیقی نیز از آکادمی سلطنتی موسیقی لندن مدارك قابل توجهی کسب نمود و در عین حال برای شناساندن موسیقی ایرانی از طرف دانشگاه لندن و دانشگاه کمبریج از او دعوت شد که کنفرانسهایی در این زمینه همراه با ساز خود ترتیب دهد که کلیه آنها با موفقیت انجام شد و از طرف دانشگاههای مزبور به دریافت جوایزی نایل گردید.
علاوه بر آن فرامرز پایور در طی دوران فعالیت هنری خود، به اغلب کشورهای جهان برای اجرای کنسرت و شناساندن موسیقی ملی ایران و تهیه صفحه مسافرت نموده است به طور کلی در هر کجا که فعالیتی در زمینه موسیقی اصیل ایران انجام می گرفت پایور همیشه پیش قدم بوده و وجود او برای نشان دادن موسیقی اصیل ایرانی برای مؤسسات پخش غیر قابل اجتناب و انکار بوده است. وی در سال۱۳۵۳ همکاری مداوم خود را با سازمان رادیو تلویزیون شروع کرد و آثار خود و متقدمین را به معرض اجرا و پخش در آورد.
سعی و کوشش پایور همیشه بر این استوار بوده که آثار موسیقی دانان متقدم ایران را که به دست فراموشی سپرده شده بود به شنوندگان معرفی کند و با کمک اساتید دیگر موسیقی سازی و آوازی و همچنین با گروه کوچکی که از نوازندگان سازهای ملی، آنچه که قبلا از اساتید خود فرا گرفته به موقع اجرا گذارد.
ذوق سرشار و استعداد ذاتی او در تنظیم و ارائه موسیقی اصیل ایرانی و همچنین تكنيك و تبحر او در نواختن ساز سنتور موجب شده است که روز به روز به علاقه مندان موسیقی اصیل ایرانی اضافه شود و با جرأت می توان پایور را یکی از بزرگان موسیقی اصیل و ملی ایران دانست و به واسطه همین دانش و آگاهی و زحماتی که او برای حفظ و اشاعه آن متحمل گشته بود از طرف استاد صبا موفق به تقدیر نامه گشت.
تألیفات:
1- «دستور سنتور». ۲- «سی قطعه چهار مضراب» برای سنتور. ۳- «هشت آهنگ برای سنتور. ۴- ردیف «چپ کوک» برای سنتور، ۵- قطعات موسیقی مجلسی. ۶- مجموعه «پیش در آمد و رنگ». ۷- «تئوری موسیقی». ۸- رنگ «شهر آشوب». ۹- پرنیان (دو نوازی برای تار و سنتور). ۱۰- گفتگو (دو نوازی برای ویلن و سنتور). ۱۱- فانوس (دو نوازی برای دو سنتور).
آثار ساخته شده:
سه صفحه گرامافون از دستگاه شور و متعلقات آن همراه با ضرب استاد حسین تهرانی. يك صفحه شامل چهار گاه و ماهور سنتور تنها. يك صفحه دستگاه نوا سنتور تنها ضبط شده در فرانسه. يك صفحه قسمتی از دستگاه سه گاه و آواز دشتی همراه با ضرب استاد حسین تهرانی ضبط شده در آلمان. يك صفحه سه گاه و ماهور همراه با گروه اساتید و آواز عبدالوهاب شهیدی ضبط شده در ایران و فرانسه. يك كاست شور و چهارگاه سنتور تنها ردیف حبیب سماعی. يك كاست دستگاه همایون همراه با تار هوشنگ ظریف و ضرب محمد اسماعيلي. يك كاست شور و ماهور همراه با گروه نوازندگان وزارت فرهنگ و هنر، (چهار کاست فوق از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده).و يك سری کاست همراه با صدای شجریان در مایه دشتی، سه گاه، افشاری، ترك و ابوعطا و تعدادی صفحه و کاستهای دیگر.
منبع: نصیری فر، حبیب الله ((1383). مردان موسیقی سنتی و نوین ایران. نگاه، ج.1. چاپ هفتم، ص. 84 87.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.