چهارشنبه 7 مهر 1400 مصادف با سال روز تولد حسین دهلوی (آهنگساز) – موزه موسیقی ایران
حسین_دهلوی_-_Hosseyn_Dehlavi

چهارشنبه 7 مهر 1400 مصادف با سال روز تولد حسین دهلوی (آهنگساز)

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

حسین دهلوی (زاده ۷ مهر ۱۳۰۶ در تهران – درگذشته ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در تهران) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر 

حسین دهلوی به سال 1306 در تهران متولد شد. پدرش از نوازندگان به نام موسیقی ایرانی بود، وی را تحت تعلیم خود قرارداد و حسین که خود شیفته موسیقی بود از این امر استقبال شایان نمود و بیش از یازده سال از سنش نگذشته بود که چندین نغمات را با ویولون آموخت و از این زمان به بعد موسیقی جزء برنامه روزانه وی گردید. دهلوی، بیش از هفده سال نداشت که اداره زندگی خود و خانواده اش را به عهده گرفت و مجبور به تلاش و فعالیت گردید ولی با توجه به این از کسب معلومات و آموختن موسیقی غافل نماند و چون علاقه فراوانی به آهنگسازی داشت، برای فراگیری موسیقی ملی نزد استاد ابوالحسن خان صبا میرود و در کلاس استاد به ادامه فراگیری موسیقی ایرانی می پردازد. و پس از چندی «آرمونی» و «کنترپو آن» و تكنيك آهنگسازی را نزد حسین ناصحی فراگرفته و با تمام مشکلات و گرفتاری های زندگی، ضمن خدمت در وزارت دارایی، در هنرستان عالی موسیقی ثبت نام نموده و در رشته آهنگسازی این هنرستان به ادامه تحصیل می پردازد و پس از چند سال تحصیل در رشته آهنگسازی، از آنجا فارغ التحصیل می گردد و در همین سالها بود که به اداره هنرهای زیبا منتقل می شود و سپس به ریاست هنرستان موسیقی ملی منصوب می گردد. دهلوی چون درصدد بوده همچنان به اندوخته های گوناگون خود در رشته موسیقی ادامه دهد، لذا نزد پرفسور توماس کریستین داویده که یکی از اساتید موسیقی آکادمی وین بود و بنا به دعوت دانشگاه تهران به ایران آمده بود به فراگیری و نکات دقیق و رموز فنی موسیقی و پرداخت و مدت ها از محضر این استاد برجستة اتریش بهره برد. پس از درگذشت استاد صبا، در سال ۱۳۳۶ دهلوی به رهبری ارکستر شماره يك هنرهای زیبای کشور  (ارکستر صبا) منصوب گردید که پس از مدتی، این ارکستر فعالیت های خود را گسترده تر کرد و برنامه های متعدد و گوناگونی را علاوه بر تلویزیون ملی ایران در تهران و بعضی شهرستانها و مؤسسات علمی و فرهنگی و کشورهای همجوار اجرا نمود ولی متاسفانه پس از یازده سال فعالیت پر ثمر، به علت مشکلات مختلف، این ارکستر منحل گردید ولی دهلوی ارکستر دیگری با شرکت هنرجویان هنرستان موسیقی با نام «ارکستر رودکی» تشکیل داد که تا سال ۱۳۵۰ به فعالیتش ادامه داد. در زمانی که رهبری ارکستر صبا به عهده دهلوی بود، وی به خاطر علاقه وافری که به استفاده از ساز سنتور در ارکستر که یکی از سازهای سنتی و ملی ایران است، توانست با همکاری چند تن از صاحبنظران، تغییری در وضع این ساز به وجود آورد و سعی کرد تا آنجا که امکان دارد اجرای صداهای «کروماتيك» را در این ساز بالا برد و سنتوری به نام «سنتور ارکستر» به وجود آمد و نیز در جهت ایجاد وسعت بیشتر و توسعه بخشیدن به فواصل این ساز، توصیه نمود تا «سنتور کروماتيك بم» ساخته شود که حدودی تکمیل کننده سنتور پیش گفته شده باشد. به این ترتیب دهلوی موفق شد راهی را ارائه نماید تا این ساز ملی که به علت محدود بودن «نت»ها و اشکالات فراوان، در فعالیت های جمعی موسیقی از آن استفاده نمی شد، به ارکستر بزرگ موسیقی ایرانی راه یابد و دهلوی خود در ساخته ها و آثارش، نقش های مشخص و روشنی را به این ساز ملی محول نمود و از این به بعد گروه سازهای مضرابی ایرانی که شامل تمام سازهای مختلف مضرابی می شود نقش مستقلی را در ارکسترهای ایرانی به دست آورد و بر گروههای دیگر ارکستر (بادی چوبی و آرشه یی) اضافه شد که از نظر آهنگسازی و تکمیل ارکستر ایرانی حائز اهمیت می باشد.
دهلوی از جمله مردان نادری است در موسیقی ایران که هیچوقت زیر بار خط گرفتن های آن چنانی نرفت و هیچ شخص و عاملی نتوانست وی را مرعوب و با تحت تأثیر قرار دهد که او تابع نظریات و سیاست خاص آن روز گردانان موسیقی باشد و برای پیشبرد و پیشرفت موسیقی ملی کشورش کوشش نکند و به همین سبب، مدتی که عضویت شورای موسیقی هنرهای زیبا را که خودش مؤسس آن بود به عهده داشت، وقتی اختلاف نظرهایی که در مورد کارهای اساسی و بنیادی هنری با مسؤلان آن زمان پیدا کرد از کار کنارگیری کرد و همکاری خود را قطع کرد .
حسین دهلوی، در مهر ماه ۱۳۳۶ به دعوت شادروان روح الله خالقی رئیس وقت هنرستان موسیقی ملی، تدريس بعضی از دروس موسیقی را در این هنرستان به عهده گرفت و با پشتکار و ذوق و استعداد خود به خوبی از اداره کردن آن برآمد به طوری که در شهریور سال ۱۳۴۱ به ریاست هنرستان منصوب می گردد و در زمان ریاست چنان علاقه و کوششی برای تربیت شاگردان و پیشرفت این واحد هنری و آموزشی از خود نشان داد که در مدتی کوتاه، استعدادهای نهفته هنرجویان هر چه بیشتر شکوفا شد و ثمره 9 سال تلاش پی گیر و بی وقفه وی، شاگردانی شد که حتی برخی از آنان در خارج از کشور در سطح جهانی به فعالیتهای شایان توجه و قابل قبولی رسیدند. دهلوی، برای کسب تجربه و شناخت بیشتر از موسیقی، چندی بعد مسافرت هایی به کشورهای آلمان و اتریش که مهد و مرکز موسیقی اروپا می باشند نمود،
منبع: نصیری فر، حبیب الله (1383). مردان موسیقی سنتی و نوین ایران، موسسه انتشارات نگاه ، ج.1. چاپ هفتم، ص. 185 – 191.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.