یک شنبه 18 مرداد 1400 مصادف با سال روز تولد دکتر هرمز فرهت (آهنگساز) – موزه موسیقی ایران
Hormoz_farhat

یک شنبه 18 مرداد 1400 مصادف با سال روز تولد دکتر هرمز فرهت (آهنگساز)

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

هرمز فرهت (زاده ۱۳۰۷ –  در تهران) آهنگساز

موسیقی پیشرو در ایران، بخش بزرگی از رشد و گسترش خود را بی تردید مدیون نهادها و سازمان های برنامه گذار فرهنگی بود که در دهه های 1340 و 1350 در ایران پدید آمده است. در این میان به ویژه باید از نقش پربار جشن هنر شیراز یاد کرد که نه تنها در زمینه موسیقی بلکه در قلمرو هنرهایی چون تئاتر و سینما نیز گرایش بسیار به نوآوری داشته است. یکی از کسانی که در باروری جشن هنر شیراز سهمی چشمگیر داشته، آهنگساز و موسیقی شناس، دکتر هرمز فرهت است که انتشار نظراتش در آن سال ها تب و تابی در جامعه موسیقی ایران به وجود آورد. پدرش از شاگردان درویش خان بود و در نواختن تار مهارت داشت. با وجود این هرمز تا پانزده سالگی علاقه ای به موسیقی نشان نمی داد. اما از سال ۱۳۲۴ و در کنار آموزش دبیرستانی نزد واهه جینگوزیان که از نوازندگان ورزیده ویولن بود، به شاگردی نشست. همین آشنایی اولیه با موسیقی و اشتیاقی که به دنبال آورد، سبب شد که هرمز پس از دریافت دیپلم دبیرستان در سال ۱۳۲۸، برای تحصیل جدی و آکادمیک در زمینه موسیقی بین المللی رهسپار امریکا شود.
دانشگاه کالیفرنیا، در لُس آنجلس نخستین و مهم ترین جایگاه برای فراگیری های او شد. فرهت در سال ۱۳۳۲ از همین دانشگاه لیسانس خود را در رشته آهنگسازی دریافت کرد. دانشگاه میلز در شهر اوکلند دومین فضای دانش اندوزی هرمز فرهت بود. او در این دانشگاه زیر نظر موسیقی دان برجسته فرانسوی داریوس میو به مطالعات خود ادامه داد و پس از آن به دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس بازگشت. فرهت در این بازگشت، به رشته موسیقی شناسی (موزیکولوژی) روی آورد و زیر نظر و ارشاد استادان برجسته ای چون لوکِس فوس و رُی هَریس به مطالعه پرداخت. در سال های تحصیل در امریکا، با بهره گیری از بورس بنیاد فورد، به مدت یک سال و سه ماه به ایران آمد و به پژوهش در موسیقی ایران پرداخت. همین پژوهش درون مایه رساله دکتری او با عنوان مفهوم دستگاه در موسیقی ایران در دانشگاه کالیفرنیا شد. در سال ۱۳۴۲ با دفاع از آن به دریافت دکتری نائل آمد. فرهت در سال های پایانی تحصیل در دانشگاه لانگ بیچ به استادیاری در رشته تئوری موسیقی و آهنگسازی و پس از مدتی به دانشیاری در دانشگاه کالیفرنیا برگزیده شد.
به کوشش فرهت برای نخستین بار، کرسی تاریخ و تئوری موسیقی ایران در دانشگاه کالیفرنیا بنیاد گرفت که دانشجویان را با جنبه های نظری موسیقی ایران آشنا می سازد. او از آن گذشته مقالات علمی بسیار در زمینه موسیقی ایران، در مطبوعات امریکا انتشار داده است. هرمز فرهت پس از بازگشت به ایران در گروه موسیقی دانشگاه تهران به عنوان استاد به کار پرداخت و اندکی بعد به مدیریت این گروه برگزیده شد. او پس از بنیاد دانشگاه فارابی در همدان، معاونت آن را برعهده گرفت.
فرهت دو بار در فاصله سال های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ برای ایراد چند سخنرانی در زمینه موسیقی ایران و خاورمیانه به دانشگاه هاروارد در آمریکا و دانشگاه کوئینز در بلفاست (ایرلند) دعوت شده است. او علاوه بر کار تدریس، در سال های پیش از انقلاب ریاست شورای موسیقی رادیو و تلویزیون ملی ایران و عضویت در شورای گزینش موسیقی جشن هنر شیراز را برعهده داشته است.
فرهت در سال ۱۳۵۸ از نو برای ایراد سخنرانی در دانشگاه کوئینز رهسپار بلفاست شد. این سفر ولی، به یک اقامت دوساله برای تدریس در دانشگاه تبدیل گردید. از آن پس، او به پیشنهاد دانشگاه دابلین در جمهوری ایرلند، به کار در دپارتمان موسیقی آن پرداخته است. هرمز فرهت سال ها پیش از رسیدن به بازنشستگی ریاست این دپارتمان را نیز برعهده داشت و اینک نیز به طور آزاد با آن همکاری نزدیک دارد.
هرمز فرهت در زمینه آهنگسازی نیز فعال بوده است. از میان آفریده های او می توان به مجموعه «آوازهای ایرانی بر روی هفت رباعی از خیام»، «فانتزی و فوک»، «کوارتت های شماره ۱ و ۲»، «پرلود و فوگ در دشتی»، «سينفونيتا برای ارکستر زهی»، «راپسودی مازندرانی برای ارکستر بزرگ» و قطعاتی برای پیانو اشاره کرد. فرهت تاکنون چند رساله و کتاب نیز درباره جنبه های مختلف موسیقی ایران انتشار داده است که مفهوم دستگاه در موسیقی ایران مهم ترین آنها است.
منبع: خوشنام، محمود (1397). از نجوای سنت تا غوغای پاپ: کندوکاوی در موسیقی معاصر ایران، فرهنگ  جاوید، ص. 329 331.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.