پنج شنبه 7 آذر 1398مصادف با سال روز تولد داریوش صفوت (موسیقی دان سنتی ایرانی، نوازنده سنتور و سه‌تار)

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
در روزگار بی هنری و نامردمی و بالبشوی بازی که سراسر دستگاههای تبلیغاتی کشور و سایر رسانه های گروهی کشور را از سالهای ۱۳۳۲ الی ۱۳۵۷ را فراگرفته بود و از هر سوی به موسیقی سنتی ایران حملات ناجوانمردانه میشد، عده یی از خوانندگان و نوازندگان آنچنانی، نام و چهرشان از رادیو و تلویزیون و مطالبی دور از حقیقت و واقعیت درباره شان به چشم و گوش مردم می خورد؛ استادان بزرگ و غمخوار این هنر عرفانی و احساسی، خانه نشین شده بودند، در چنین دوران سختی ”مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران طرح ریزی و بعد از مدتی تأسیس گردید. یکی از شخصیت هایی که برای پیشرفت این مرکز زحمت فراوان متحمل شده بود دکتر داریوش صفوت بود.
وی به سال ۱۳۰۷ شمسی در تهران متولد شد و پدرش علی اصغر در تعلیم و تربیت او بسیار کوشا بود، پدر که خود یکی از سه تار نوازان خوب بود از همان کودکی وی را با نواختن این ساز آشنا ساخت و پس از چندی فرزند را نزد حبیب سماعی، و در سال ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۶ جهت فراگیری بیشتر و ادامه سه تار و سنتور نزد استاد صبا می فرستد، پس از مدتی یعنی از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۸ داریوش صفوت نزد استاد حاج آقا محمد ایرانی مجرد جهت فراگیری گوشه ها و ردیف های آواز ایرانی می رود تا جایی که خود استاد و معلمی والامقام و شامخ گردید و خود در مهمترین مراکز فرهنگی و هنری به تدریس علم موسیقی پرداخت.
دکتر داریوش صفوت در هنرستان عالی موسیقی و مرکز مطالعات موسیقی شرقی CEMO (وابسته به انستیتو موزیکولوژی دانشگاه سوربن) پاریس، دانشکده هنرهای زیبا، هنرکده عالی موسیقی، «فلسفه موسیقی ایرانی» در دانشگاه صنعتی، شناسایی موسیقی ایرانی در مدرسه عالی تلویزیون و سینما، «شناسایی موسیقی ایرانی» در جهاد دانشگاهی برای دانشجویان جهاد و سپاه، «شناسایی موسیقی ایرانی» در حوزه اندیشه و هنر اسلامی تدریس نموده و از این راه خدمات بزرگ و ارزشمندی به شناسایی موسیقی اصیل نموده است. وی غیر از عضویت در کمیسیون های علمی و فرهنگی، عضویت در “شورای تحقیقات” در انستیتوی تحقیقات موسیقی شناسی ایران از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷، عضویت در “شورای فنی” هنرستان عالی موسیقی از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۸، عضویت در “هیئت ممتحنه”  امتحانات نهایی هنرستان عالی موسیقی از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶، عضویت در “هیئت داوران” آزمون باربد در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ را دارا بوده و تألیفات بسیاری درباره موسیقی ایران داشته که عبارتند از : رسالة «عرفان و موسیقی ایران»، «پژوهشی کوتاه درباره استادان موسیقی ایران و الحان موسیقی ایرانی»، رسالة «خصوصیات موسیقی اصیل ایرانی» – بولتن مرکز مطالعات موسیقی شرقی – شماره سوم- پاریس ۱۹۶۸، «موسیقی ایران» به زبان فرانسه – تحت نظارت شورای بین المللی موسیقی یونسکو- پاریس ۱۹۶۶، کتاب به دو زبان (فارسی به انگلیسی) با نام: «جنبه های عرفانی موسیقی اصیل ایرانی» – از انتشارات “مرکز موسیقی سنتی و عرفانی شرق” نيويورك ۱۹۸۵، ترجمه فرانسوی کتاب «عرفان و موسیقی ایران» در شماره های ۴۸۴ و ۴۸۳ سال ۱۹۸۴ مجله مطالعات سنتی (Études Traditionnelles )چاپ پاریس، دو مقاله «عرفان و موسیقی ایران» فوق الذکر و درباره “عرفان” در شماره ۳۱ آوریل ۱۹۸۸ – بولتن مرکز مطالعات موسیقی شرقی چاپ پاريس.
منبع:
  • نصیری فر، حبیب الله: مردان موسیقی سنتی و نوین ایران. چاپ پنجم، انتشارات راد، 1372، ص. 440 – 442.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.