شنبه 21 خرداد 1401 مصادف با سال روز تولد فریدون شهبازیان (آهنگساز و نوازنده ویولن) و حسین بهروزی نیا (نوازنده عود) – موزه موسیقی ایران

شنبه 21 خرداد 1401 مصادف با سال روز تولد فریدون شهبازیان (آهنگساز و نوازنده ویولن) و حسین بهروزی نیا (نوازنده عود)

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

فریدون شهبازیان (زاده ۲۱ خرداد ۱۳۲۱ در تهران)

شهبازیان در خرداد سال ۱۳۲۱ هـ.ش در تهران به دنیا آمد. در هفت سالگی به تشویق پدرش که از آهنگسازان رادیو و رهبر ارکستر شماره ۳ بود با موسیقی آشنا شد و در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل مشغول گردید. وی ویولن را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب نمود. نخستین معلم او عطاءالله خادم میثاق بود که پس از چند سال و به دلیل استعداد خاص فریدون، وی را به دست استادش، سرژ خونسیف که از روسیه به تهران مهاجرت کرده بود، سپرد. شهبازیان پس از گذراندن دوران ابتدایی در هنرستان عالی موسیقی به دبیرستان ادیب رفت و با دیپلم ریاضی فارغ التحصیل شد. وی در این مدت از کلاس ویولن لوئیجی پاساناری که در آن زمان کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بود، بهره گرفت. در هفده سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری درامد و توسط آشنایی با مرحوم روح الله خالقی در ارکستر گلهای رادیو نیز به کار پرداخت و پس از چندی با ایجاد ارکستر فارابی که زیر نظر مرحوم مرتضی حنانه، فریدون ناصری و مصطفی کسروی اداره میشد به عضویت این ارکستر پذیرفته شد.
شهبازیان در سال ۱۳۴۵ با تشکیل کر و ارکستر سمفونیک رادیو به رهبری این واحد هنری برگزیده شد و اولین آثار خود را در زمینه ی آهنگسازی در همین سال ها تصنیف نمود. وی در کنکور دانشكده­ی هنرهای زیبا، رشته ی معماری و موسیقی شرکت نمود و قبول شد و با شروع فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آثار “صدای شاعر”را به وجود آورد. شهبازیان در دوران دانشکده از وجود هنرمندانی چون هوشنگ استوار، يوسف یوسف زاده، محمدتقی مسعودیه، ولفگانگ والیش و توماس کریستین داوید بهره ­ها برد. در این دوران اجرای کنسرت ها و رسیتال های مختلف به ویژه رسیتال پایان به همراه پیانیست، لوست مارتيروسیان سبب شد تا بتواند با بهترین والور به عنوان سولیست فارغ التحصیل شود. وی در این سال ها به دعوت هوشنگ ابتهاج که سرپرستی برنامه ی گلهای تازه و واحد موسیقی رادیو را عهده دار بود، به عنوان مسئول موسیقی این برنامه مسئولیت سنگینی را عهده دار شد و آثاری در زمینه ی موسیقی ایرانی را در همین سال ها تصنیف نمود: اندیشه ای میان دو جام، گریز، آوای تنهایی، عزیزم سوزه، بر تربت حافظ، در گلستان ارم از جمله این آثارند.
شهبازیان در ارکسترهای متعددی نوازندگی کرده است و با موسیقی ایرانی آشنایی دارد. بیشترین فعالیتهای این آهنگساز برجسته ساخت موسیقی بر روی فیلم بوده است. آثار او (موسیقی متن فیلم ها) عبارتند از: غبار نشین ها (۱۳۵۳)، گفت هر سه نفرشان(۱۳۵۹)، آقای هیروگلیف (۱۳۵۹)، میرزا کوچک خان (امیر قوی­دل ۱۳۶۳)، دادشاه (حبیب کاوش –۱۳۶۲) و …
از جمله جوایز و عناوینی که شهبازیان موفق به کسب آنها شده به این شرح است:
کاندید بهترین آهنگساز – پنجمین جشنواره ی فیلم فجر (۱۳۶۵) برای فیلم شیر سنگی
کاندید بهترین آهنگساز – ششمین جشنواره ی فیلم فجر (13۶۵) برای فیلم وکیل اول و …
شهبازیان همچنین آثار بسیار ارزشمندی در زمینه ی همکاری با خوانندگان از خود به جای گذاشته است: جام تهی یا پر کن پیاله را (با صدای محمد رضا شجریان)، گریز (با صدای نادر گلچین)، سفر برای وطن (با صدای محمد نوری)، شور عشق (با صدای علیرضا افتخاری) و بسیاری دیگر از مجموعه موسیقی های بی کلام حاصل تلاش چندین ساله­ی وی در آهنگسازی است.
فریدون شهبازیان در دهه ی پنجاه به دلیل فعالیت چشم گیری که در زمینه ی موسیقی از خود نشان داد، موفق به کسب لوح زرین فرخزاد شد و در دهه ی شصت یکی از آثارش به عنوان بهترین آرم رادیویی در امریکا برنده ی جایزه ی اول شد. از دیگر فعالیتهای او می توان نوازندگی در ارکسترهای مختلف از جمله: ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون، ارکستر گلهای رادیو، ارکستر فارابی، ارکستر صبا و به عنوان دبیر شورای موسیقی و داور جشنواره های موسیقی نام برد.
منبع: کریمی، ثریا (1391). صد سال موسیقی سنتی ایران، کمال اندیشه، چاپ دوم، ص. 174 178.

…..

حسین بهروزی نیا (زادهٔ ۲۱ خرداد ۱۳۴۱ تهران)، آهنگ‌ساز، ردیف‌دان و نوازنده بربط اهل ایران

مدتها در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی، به دنبال جوانی می گشتم که صدای عودش را بارها از رادیو و تلویزیون شنیده بودم و کارش نشان میداد که از آقای منصور نریمان، استاد سازش خیلی خوب بهره گرفته و یکی از با استعدادترین نوازنده های عود در حال حاضر بوده که استاد منصور نریمان برای وی آینده یی بسیار درخشان پیش بینی نموده. به هر حال در این مرکز، ایشان را یافتم و متوجه گردیدم که وی جوانی تقریبا بلندقامت ولاغر و خیلی محجوب و خوش برخورد می باشد، پس از احوالپرسی و معرفی خود، ایشان چنین پاسخ داد: «نامم حسین بهروزی نیا و متولد سال ۱۳۴۱ در تهران می باشم، در سال ۱۳۵۰ که در کلاس چهارم درس می خواندم، در هنرستان موسیقی ملی ثبت نام نمودم و زیر نظر استادر ضا وهدانی مدت هفت سال مشغول یادگیری تار شدم و پس از این مدت برای فراگیری عود (بربط) نزد استاد منصور نریمان رفتم و زیر نظر ایشان نواختن عود را فراگرفتم و به عنوان ساز دوم پذیرفتم ولی پس از چندی برای اولین بار در تاریخ هنرستان موسیقی ملی این ساز را به عنوان ساز تخصصی در آورده و با زحماتی که استاد نريمان برایم متحمل گشت، اولین شخصی بودم که دیپلم تخصصی این ساز را توانستم به دست آورم.
در سال ۱۳۵۸ با آزمونی که به عمل آمد وارد مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران (وابسته به صدا و سیما) شدم و همکاری خود را با این مرکز آغاز نمودم و با تشکیل گروهی به نام «خالقی» علاوه بر نوازندگی در آن، سرپرستی آن را به عهده گرفتم و در ضمن، این مدت از راهنمایی ها و محضر آقای محمدرضا لطفی استفاده کردم. در پنجمین جشنواره هنر و ادبیات جزو آهنگسازانی بودم که مفتخر به دریافت مدال یادبود طلا و دیپلم افتخار گردیدم. از سال ۱۳۶۷ همکاری خود را با مرکز سرود و آهنگ های انقلابی وزارت ارشاد اسلامی شروع کردم و در پایان این سال همراه با گروه «مولانا» به کشور یونان رفته و کنسرت هایی برای معرفی و شناساندن هر چه بیشتر موسیقی سنتی ایران در آن دیار برپا کردیم و در ماههای فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۶۸ نیز به مدت ۴۵ روز به اتفاق همین گروه به کشور ژاپن رفتم و در ۲۲ شهر این کشور به همراه گروه هایی از دو کشور چین و شوروی به اجرای برنامه هایی پرداختیم. در حال حاضر ساز تخصصی من عود می باشد و کوشش می نمایم تا بتوانم حدودی اگر موفق شوم شاگردان خوبی را برای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران تربیت کنم و به این خواسته همیشگی استادم آقای منصور نریمان جامه عمل به پوشانم.
منبع: نصیری فر، حبیب الله (1383). مردان موسیقی سنتی و نوین ایران، انتشارات نگاه، ج.1، چاپ هفتم، ص. 475 – 477. 
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.